Vedtægter
Haveforeningen Kløverbladet
§1. Navn og hjemsted
Navn: HF Kløverbladet
Kommune: Vordingborg kommune
Adresse: Søndertoften 17, 4760 Vordingborg
Matr.nr.: 2y og 2z, Ornebjerg by, Kastrup
§2. Formål og virke
Foreningens formål er at eje og administrere ejendommen matr. nr. 2y og 2z, Ornebjerg By, Kastrup. Samt at udleje havelodder til foreningens medlemmer til anvendelse som kolonihaver i overensstemmelse med de bestemmelser, der er lagt til grund for området i sin helhed og i denne vedtægt.
§3. Medlemmer
1. Som medlem kan kun optages myndige personer, som har folkeregisteradresse i Danmark og i øvrigt lever op til lovgivningens betingelser for at erhverve fast ejendom i Danmark.
2. Som medlem af foreningen anses den eller de personer, som har skrevet under på en lejekontrakt på et havelod, hvor der er betalt et indskud. Indskud retuneres ikke ved ophør af medlemskabet.
3. Ved leje af et havelod oprettes en lejekontrakt med tilhørende lejevilkår, som regulerer lejeforholdet mellem foreningen og medlemmet. Der kan registreres to lejere på en lejekontrakt. Lejere på samme lejekontrakt er sidestillet og har samme rettigheder og forpligtelser overfor foreningen.
4. Et medlem må maksimalt leje 1 havelod.
5. Som medlem kan endvidere med bestyrelsens godkendelse optages en juridisk person, som har overtaget bebyggelsen på tvangsauktion som ufyldestgjort panthaver. Dette medlem skal i perioden overholde alle forpligtelser i foreningen og skal betale haveleje og andre beløb, der opkræves af foreningen frem til det tidspunkt, hvor haveloddet er videreoverdraget. Dette medlem kan ikke fremleje bebyggelsen på haveloddet, har hverken stemmeret eller mulighed for at stille forslag til haveforeningens generalforsamling, og skal inden for 6 måneder fra tvangsauktionsdagen overdrage haveloddet til en person, som opfylder kravene i stk. 1 og 2.
§4. Generalforsamlingen
1. Foreningens øverste myndighed er generalforsamlingen.
2. Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år senest i maj. Dagsordenen skal mindst indeholde følgende punkter:
# Valg af dirigent, referent og stemmetællere.
# Bestyrelsens beretning.
# Årsregnskab med evt. revisionsberetning.
# Godkendelse af budget, herunder fastsættelse af haveleje.
# Indkomne forslag.
# Valg af formand/kasserer. (Formand i lige år, kasser i ulige år)
# Valg af bestyrelsesmedlemmer (1-2 bestyrelsesmedlemmer i ulige år og 2-3 i lige år)
# Valg af to suppleanter for et år af gangen.
# Valg af 1 bilagskontrollant for 2 år i ulige år.
# Valg af 1 bilagskontrollant-suppleant for 1 år.
# Evt.
3. Ordinær generalforsamling indkaldes med brev eller mail, og på hjemmesiden med mindst 3 ugers varsel.
4. Dagsorden, budget, årsregnskab og bestyrelsens evt. forslag udsendes sammen med indkaldelsen til generalforsamlingen.
5. Forslag, der ønskes behandlet på den ordinære generalforsamling, skal være formanden i hænde senest den 1. marts, hvorefter de skal optages på den dagsorden, som udsendes til medlemmerne.
6. Adgang til generalforsamlingen har ethvert medlem af foreningen samt dennes myndige husstand. Samme personkreds har ligeledes taleret. Andre personer inviteret af bestyrelsen har adgang og taleret ved generalforsamlingen, men har dog ingen stemmeret. Alene medlemmer af foreningen, jf. §3, stk. 2, som ikke er i restance, har stemmeret.
7. Der kan afgives 1 stemme pr. havelod.
8. Der kan stemmes ved fuldmagt til et andet medlem, men intet medlem kan pr. fuldmagt repræsentere mere end 1 havelod udover egen stemme.
9. Beslutninger på generalforsamlingen træffes af de fremmødte stemmeberettigede ved simpelt flertal. Blanke stemmer er ugyldige stemmer. Skal der stemmes om forslag til:
# Vedtægtsændringer
# Ændringer af lejevilkår
# Optagelse af kollektive lån
# Ekstraordinære indskud
# Haveforeningens opløsning
kræves det dog, at mindst 40 haver er til stede, og at 66 % af de afgivne stemmer går ind herfor. Er fremmødet ikke tilstrækkeligt stort, men 66 % af de afgivne stemmer har stemt for forslaget, indkaldes til en ny generalforsamling, som uanset antallet af fremmødte, kan vedtage forslaget med 66 % af de afgivne stemmer. Blanke stemmer indgår i optællingen og skal i den forbindelse sidestilles med en "nej"-stemme.
10. Referat fra generalforsamlingen underskrives af dirigenten, referenten samt på bestyrelsens vegne af foreningens formand. Referatet offentliggøres på foreningens hjemmeside senest 4 uger efter generalforsamlingens afholdelse.
§5. Ekstraordinær generalforsamling
1. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når generalforsamlingen eller et flertal af bestyrelsens medlemmer med angivelse af dagsorden, beslutter det.
2. Ekstraordinær generalforsamling afholdes endvidere, hvis mindst 25% af foreningens medlemmer stiller et skriftligt krav herom til bestyrelsen med angivelse af dagsorden.
3. Ekstraordinær generalforsamling indkaldes med mindst 14 dages varsel. Indkaldelsen
skal indeholde en dagsorden. Bestyrelsen er i de i stk. 1 og 2 nævnte tilfælde pligtig at indkalde til ekstraordinær generalforsamling inden 30 dage fra beslutningen eller begæringens modtagelse. Den ekstraordinære generalforsamling skal afholdes tidligst 14 dage og senest 4 uger efter indkaldelsen.
4. Beslutning på en ekstraordinær generalforsamling, som er indkaldt efter stk. 2, kan kun træffes, hvis mindst 2/3 af de udlejede haver, der har begæret generalforsamlingen deltager.
5. Bestemmelserne i § 4, stk. 6-10 gælder også for ekstraordinære generalforsamlinger.
§6. Generalforsamlingens opgaver og mandater
1. Generalforsamlingen fastlægger foreningens vedtægter, lejevilkår og ordensregler, herunder regler for vedligeholdelse af haven og fællesarbejde.
2. Generalforsamlingen fastlægger det indskud, som skal betales ved optagelse i foreningen.
3. Generalforsamlingen fastlægger den årlige haveleje på baggrund af det budget, som foreningens bestyrelse forelægger generalforsamlingen til godkendelse. Lejen fastsættes i forhold til arealet af de enkelte havelodder. Haveleje er en pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
4. Generalforsamlingen kan fastsætte engangsbeløb til udførelse af større anlægsarbejder, f.eks. kloak, vandledningsnedlæggelse, opsætning af el og lign. Engangsbeløb er en pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
5. Generalforsamlingen kan fastsætte bod eller andre sanktioner samt størrelsen heraf for
manglende overholdelse af ordensbestemmelser, misligholdelse af haven samt manglende overholdelse af øvrige bestemmelser, som medlemmet er forpligtet til at
overholde. Sådanne beløb er en pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
6. Generalforsamlingen kan fastsætte et gebyr, som opkræves, hvis leje eller anden pligtig
pengeydelse ikke er betalt rettidigt.
7. Generalforsamlingen fastsætter bestyrelsens honorar, evt. i form af gratis haveleje.
8. Generalforsamlingen tager stilling til de forslag, som medlemmerne sætter på dagsordenen.
§ 7. Bestyrelsen
1. Til at varetage den daglige ledelse af foreningen og til udførelse af generalforsamlingens
beslutninger, vælger generalforsamlingen en bestyrelse.
2. Bestyrelsen består af 4-5 personer, der vælges for en 2-års periode.
3. Valgbar er enhver, der har været medlem af foreningen i mindst 12 måneder, og som ikke
er i restance.
4. En opstiller, som er forhindret i at være til stede på generalforsamlingen, kan vælges, såfremt vedkommende har afgivet en skriftlig erklæring herom.
5. Efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig selv, og fastlægger selv grundlaget
for sit virke i en forretningsorden.
6. Såfremt formanden eller kassereren afgår inden for sin valgperiode, indkaldes til ekstraordinær generalforsamling for nyvalg, såfremt udtræden ikke sker umiddelbart før en ordinær generalforsamling.
7. Såfremt et bestyrelsesmedlem fratræder før valgperiodens udløb, indtræder en suppleant
i bestyrelsen - dog kun for tiden indtil næste generalforsamlings afholdelse. Hvis bestyrelsen inkl. suppleanter på et tidspunkt består af færre end 4 personer, indkaldes til
ny generalforsamling med henblik på suppleringsvalg. Suppleringsvalg af denne karakter
gælder dog kun for resten af de fratrådtes valgperiode, hvorefter nyvalg skal finde sted.
8. Et bestyrelsesmedlem må ikke deltage i behandling af en sag, hvis han/hun har en personlig interesse i sagen.
9. Der føres referat af bestyrelsesmøderne, som efter godkendelse lægges på foreningens
hjemmeside (dog ikke personsager)
10. Udebliver et medlem af bestyrelsen (bortset fra formand og kasserer) uden anmeldt og gyldig grund fra 3 på hinanden følgende møder, udgår vedkommende af bestyrelsen, og
en suppleant indkaldes, jf. pkt. 7.8.
11. Bestyrelsens medlemmer honoreres med gratis haveleje. Formanden får endvidere et honorar, som fastsættes af generalforsamlingen. Herudover kan bestyrelsens medlemmer få refunderet udgifter, som de har afholdt på foreningens vegne, dog
maksimalt efter statens takster.
§ 8. Bestyrelsens opgaver og mandater
1. Bestyrelsen skal varetage den daglige ledelse af foreningen og sørge for, at generalforsamlingens beslutninger føres ud i livet. Bestyrelsen skal endvidere sikre, at
foreningen overholder regler, som er pålagt området udefra, f.eks. i en deklaration, en
lokalplan eller en lejekontrakt.
2. Den daglige ledelse af foreningen indebærer, at bestyrelsen har mandat til at træffe de
beslutninger, der er nødvendige for driften af foreningen - herunder afholde de nødvendige udgifter. Normal drift af foreningen omfatter bl.a.:
- Fastlæggelse af diverse procedurer som får foreningen til at fungere.
- Fastlægge procedurer for kontrol af medlemmets kontaktinformationer.
- Indføre nødvendige ordensregler i perioden mellem generalforsamlinger, som efterfølgende skal bekræftes af generalforsamlingen.
- Indføre procedurer i forbindelse med vandåbning og vandlukning, herunder mødepligt
eller andre retningslinjer for adgangsforhold, f.eks. fuldmagt til andre medlemmer.
- Optagelse af nye medlemmer.
- Påtale og øvrige sanktioner overfor medlemmer, som ikke overholder foreningens
regler mv.
- Ophævelse af lejekontrak med medlemmer, som ikke overholder foreningens regler.
- Betaling af foreningens nødvendige udgifter.
- Drift og vedligehold af foreningens fællesområder og fællesbebyggelse.
- Opdatering og vedligeholdelse af foreningens hjemmeside og regelsæt.
- Iværksætte nødvendige tiltag og afholde nødvendige udgifter, som er nødvendige for
at overholde eksterne regler (f.eks. persondataregler, regler som fællesarealer, spildevand, affald mv.)
- Tegne nødvendige forsikringer.
- Forhandling med myndigheder og andre eksterne parter vedr. foreningens område.
3. Bestyrelsen kan benytte ekstern arbejdskraft til særlige opgaver, f.eks. IT, juridisk samt
regnskabs- og revisionsmæssig bistand. Den eksterne arbejdskraft kan deltage i
bestyrelsesmøder uden stemmeret.
4. Bestyrelsen kan nedsætte forskellige underudvalg til at løse konkrete opgaver, f.eks.
festudvalg, legeplads-udvalg eller lignende. Udvalgene har ingen selvstændig
beslutningskompetence, men refererer til bestyrelsen, som dog kan uddelegere konkret
ansvar og budget til udvalget.
5. Opgaver og udgifter udover denn normale drift, som har karakter af fornyelse,
investeringer, anskaffelse eller udvikling, forelægges generalforsamlingen, hvis udgiften
overstiger et maksimum-beløb, som fastsættes af generalforsamlingen.
6. Bestyrelsen skal sikre, at der er tegnet:
- en bestyrelsesansvarsforsikring, der omfatter bestyrelsens erstatningsansvar ved
uagtsomme erstatningspådragende handlinger.
- en underslæbsforsikring, der omfatter foreningens tab ved underslæb i forbindelse
med administration af foreningens midler.
- en erhvervsansvarsforsikring, der omfatter foreningens erstatningsansvar over for
trejdemand.
- en ulykkesforsikring, der omfatter skade på personer i forbindelse med fællesarbejde
i foreningen.
- en arbejdsskadeforsikring.
- en rethjælpsforsikring.
§ 9. Proces for påtaler, sanktioner og ophævelse.
1. Når bestyrelsen ifølge lejevilkårene har ret til at påtale, sanktionere og/eller ophæve
en lejekontrakt med et medlem, sker det med følgende fremgangsmåde:
# For forsinket eller manglende betaling betales et gebyr fastsat af generalforsamlingen. Gebyret kan opkræves ved hver forsinket betaling. 1. rykker
sendes efter forfaldsdato med en frist på 14 dage, 2. rykker sendes ligeledes efter
den nye forfaldsdato med en ny frist på 14 dage. Hvis den pligtige pengeydelse fortsat
ikke er betalt, ophæves lejemålet. Det er en forudsætning for ophævelse af
lejekontrakten på grund af manglende betaling, at foreningens rykker/påkrav er afgivet
efter sidste rettidige betalingsdag, og det skal udtrykkelig angives, at medlemskabet
bliver ophævet, hvis restancen ikke er betalt inden udløbet af den meddelte frist.
# For misligholdelse af haven sendes en påtale med frist på 14 dage til at udbedre forholdet. Hvis forholdet ikke er udbedret, kan bestyrelsen herefter sætte en
havemand til at udføre arbejdet for medlemmets regning. Betaling for havemand er en
pligtig pengeydelse i medlemsforholdet.
# For øvrige overtrædelser af vedtægter, lejevilkår, ordensregler samt regler fastsat
udefra sendes i første omgang en påtale uden yderligere sanktion. Anden påtale for
samme forseelse udløser dels en bod fastsat af generalforsamlingen, dels at
medlemmet skal betale de faktiske omkostninger ved påtalen, f.eks. porto, mv. Både
bod og faktiske omkostninger betragtes som en pligtig pengeydelse i lejeforholdet.
2. Påtaler, advarsler og rykkere kan sendes telefonisk, via sms og via mail samt afleveres
af bestyrelsen på haveloddet eller sendes til medlemmets folkeregisteradresse.
3. Der sendes ikke påtale eller advarsel, når en kreditor har overtaget bebyggelsen på
haveloddet, eller hvis medlemmet er blevet dømt i en straffesag, som vedrører
foreningens område. I disse tilfælde skrides direkte til ophævelse af lejemålet.
4. En påtale eller anden sanktion fra bestyrelsen er altid gældende i 3 år, således at ny
overtrædelse af samme art inden for den 3-årige periode vil blive anset for en grov
tilsidesættelse af vedtægter eller ordensregler, som kan medføre ophævelse af lejemålet.
§ 10. Hæftelse og tegningsret.
1. Foreningens midler skal anbringes i et anerkendt pengeinstitut. Regler om disposition
over midlerne fastsættes af bestyrelsen i henhold til fastlagte fuldmagtsforhold.
Bestyrelsen kan meddele prokura/fuldmagt.
2. I forhold udadtil forpligtes foreningen af formand og kasser i fællesskab.
3. Uanset stk. 1 og 2, er retshandler vedrørende foreningen kun gyldige og har bindende
virkning over for trejdemand, når de vedtages af den samlede bestyrelse.
4. Kasserer kan råde over kort og netbank til foreningens bankkonti.
5. I forholdet til trejdemand hæfter medlemmerne ikke for foreningens forpligtelser med
andet end deres andel i foreningens formue. Generalforsamlingen kan dog med 66%
majoritet vedtage personlig og solidarisk hæftelse for gæld til anerkendt pengeinstitut.
6. I forhold til foreningen hæfter medlemmerne personligt, hvilket også skal gælde for tab,
som foreningen har på enkelte medlemmer. Dermed er foreningen berettiget til at opkræve beløb hos de enkelte medlemmer, som foreningen har betalt, idet omfang
foreningen kan dokumentere, at udgiften rettelig vedrører forhold medlemmet er
ansvarlig for, herunder eks. beløb, som kan henføres til, at man var fraværende ved
vandåbning/lukning.
§ 11. Regnskab og revision.
1. Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
2. Det påhvilder kassereren (evt. via ekstern revisor) at udarbejde et årligt driftsregnskab
ledsaget af en statusopgørelse opgjort under hensyntagen til de tilstedeværende
værdier og forpligtelser.
3. Det påhviler i øvrigt kassereren på ordinære bestyrelsesmøder at forelægge en
regnskabsoversigt til direkte sammenhold med det foreliggende budget.
4. Årsregnskab skal udarbejdes i overensstemmelse med god regnskabsskik og være i
overensstemmelse med den foretagne bogføring og tilstedeværende bilag. Bestyrelsen
kan bestemme, at årsregnskabet skal udarbejdes med bistand af en registreret eller
statsautoriteret revisor.
5. Det påhviler den valgte bilagskontrollant at gennemgå foreningens årsregnskab samt
føre protokol med de bemærkninger, revisionsarbejdet måtte give anledning til.
6. Bilagskontrollanterne skal foretage mindst ét uanmeldt kasseeftersyn pr. år.
Kasseeftersynet skal omfatte både kontantbeholdning og bankindeståender.
§ 12. Tavshedspligt og persondata.
1. Bestyrelsesmedlemmer og medlemmer af udvalg nedsat af bestyrelsen, har tavshedspligt med hensyn til oplysninger om personers økonomiske og personlige
forhold, som medlemmerne får indblik i under deres arbejde for foreningen. Dette
gælder også, når de ikke længere varetager hvervet.
2. Bestyrelsen har ansvaret for foreningens overholdelse af reglerne i persondataforordningen.
Bestyrelsen beskriver løbende foreningens behandling af persondata i foreningens
persondatafortegnelse. Medlemmerne underrettes om behandlingen via foreningens
persondatapolitik på hjemmesiden.
§ 13. Foreningens opløsning.
1. Hvis en gyldig beslutning om foreningens opløsning træffes, og dette alene skyldes, at
foreningens virke overføres til anden haveområde, vil foreningens formue være at
overføre til den forening, som viderefører det nye haveområde og med samme
forpligtelser over for den opløste forenings medlemmer.
2. Hvis foreningens opløsning skyldes, at foreningen helt ophører med at drive
kolonihaver, vælges 2 likvidatorer, som forestår betalingen af de beløb, såsom
forudbetalt haveleje eller anden formue, med fradrag af gæld såvel fra foreningens som
medlemmernes side. Den resterende formue udbetales til de medlemmer, der er
registreret på det pågældende tidspunkt.
Vedtaget på ekstraordinær generalforsamling den 5. november 2022
- eller ved at smide en seddel i vores postkasse.
CVR: 35 61 56 44